Deaver, Jeffery – De Moordkamer

Door op 10 juni 2013
moordkamer

Bestsellerauteur Jeffery Deaver werd enkele jaren geleden uitverkoren om de nieuwe James Bond te schrijven. Daarnaast is hij bekend geworden met zijn Kathryn Dance, maar vooral Lincoln Rhyme serie. De Moordkamer is alweer het tiende deel met de criminalist in de hoofdrol.

Op de Bahamas wordt de Amerikaanse Robert Moreno geliquideerd door een scherpschutter. Het blijkt geen afrekening in het criminele circuit te zijn, maar een zorgvuldig geplande operatie van de Amerikaanse regering na een tip dat Moreno een terroristische aanval aan het voorbereiden zou zijn. Al snel wordt echter duidelijk dat de regering op basis van foutieve informatie heeft gehandeld: Moreno had geen terreurdaad gepland, maar een vreedzame protestactie tegen een Amerikaanse oliemaatschappij. Lincoln Rhyme en Amelia Sachs worden bij de zaak betrokken. Terwijl Sachs Morenos gangen in New York nagaat, reist Rhyme af naar de plaats delict in Nassau. Als een meedogenloze man systematisch alle mogelijke bewijslast begint te elimineren waaronder de getuigen verandert hun onderzoek al gauw in een ijzingwekkend kat-en-muisspel met een koelbloedige moordenaar. Vooral wanneer de scherpschutter Rhyme in het vizier krijgt.

Alweer het tiende deel met Lincoln Rhyme in de hoofdrol. Fans van de serie weten waar ze aan toe zijn; explosie spanning, plottwists waar je draaierig van word en de altijd droog-sarcastische humor van de hoofdpersoon. Helaas betekent dit tiende deel ook een gevoel van grote herkenning. Deaver schrijft zijn boeken volgens een vast recept en dit boek vormt daarop geen uitzondering. Als lezer bekruipt constant je constant het gevoel dit verhaal al eens eerder meegemaakt te hebben, een déjà vu. Maar dan heeft dat geen betrekking op de gebeurtenissen, als wel op de opbouw en die ene onvermijdelijk grote plottwist op het, uiteindelijk, eind-goed-al-goed einde. Daarentegen biedt Deaver de fan wel weer een nieuwe ontwikkeling rondom de handicap van Rhyme en zijn relatie met rechercheur Sachs.

Voor de geoefende Rhyme-lezer biedt De Moordkamer niets nieuws onder de zon. Mensen die onbekend zijn met Jeffery Deaver en de crimininalist zullen echter een boek voorgeschoteld krijgen wat nergens excelleert, maar wel een zeer degelijk verhaal voortbrengt. De hoofdpersonen zijn divers, van een forensisch detective met dyslexie tot een patriot die er alles aan doet om het hem zo vertrouwde Amerika te beschermen. De informatie sijpelt slechts mondjesmaat door, waardoor de spanningsboog als maar strakker en strakker komt te staan. Regelmatig wordt de lezer getrakteerd op een verrassende plottwist en een stevige cliffhanger. De Moordkamer is uitstekend als stand-alone thriller te lezen, maar geeft de geoefende lezer toch weer genoeg om uit te kijken naar het volgende deel met de criminalist en zijn partner Sachs.

Vaste kost voor de fan, degelijke thriller voor de nieuwkomer.


_____
Jeffery Deaver – De moordkamer
Van Holkema en Warendorf | Unieboek Het Spectrum
2013 – 455 pagina’s

Over Evert Sinterniklaas

Evert leest al zo lang als hij een boek kan vast houden. Als eigenaar van E Boek en Blog begon hij in februari 2012 met recenseren. Tegenwoordig leest hij regelmatig op aanvraag van uitgeverijen en auteurs.

Een reactie

  1. Pingback: Recensie: Jeffery Deaver - De moordkamer | Ranking the Books

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Graag even een bewijs dat je geen spambot bent :) *