Meyer, Deon – 13 Uur

Door op 27 augustus 2012
13

Wanneer een Amerikaanse rugzaktoeriste in Kaapstad verdwijnt en politici in paniek raken over het beschadigde imago van de stad, krijgt inspecteur Benny Griessel de taak om de jonge vrouw terug te vinden. De keuze voor Bennie is allesbehalve oncontroversieel, want zijn alcoholprobleem is alom bekend, en zijn carrière is na 25 jaar bij de politie nagenoeg tot stilstand gekomen. Maar de zaak van het verdwenen meisje biedt hem een kans om nog een keer te laten zien waarom velen binnen de politie en de politiek hem als een ware legende beschouwen.
Bennie heeft slechts dertien uur de tijd om de jonge vrouw terug te vinden, om twee moorden op te lossen en om tussendoor zijn jarenlange ervaring over te dragen op de volgende generatie misdaadbestrijders, die afkomstig zijn uit alle etnische groeperingen die het nieuwe Zuid- Afrika rijk is. Dertien uur om een complot te ontrafelen dat een bedreiging blijkt te vormen voor het hele land.

Deon Meyer legt op een ontluisterende manier de werking bloot van het Afrikaanse politie-apparaat. Hoe vlot sommige samenwerkingen tussen verschillende politiediensten verlopen in onder andere Scandinavische thrillers, zo traag werkt de bureaucratie hier. Een ander slag boek dan ik gewend ben en dat werkt verfrissend! Dat daarnaast het verhaal een tijdspanne kent van slechts dertien uur, voegt de auteur een aparte dimensie toe. Nooit eerder las ik een boek waar zo veel sprake was van ‘een race tegen de klok’. Maar houdt Meyer daarbij ook de vaart in het verhaal? Is het de titel ‘Thriller van 2012’ waard?

Het verhaal kent twee verhaallijnen. Een moord in de muziekindustrie en daarnaast de zaak van het verdwenen meisje. Eerstgenoemde zaak heeft echter weinig raakvlakken met de hoofdzaak en voelt eerder aan als boekvulling. Omdat de spanningsboog in dit onderdeel een stuk kleiner is dan die in de zoektocht naar het verdwenen meisje, leest het een stuk minder soepel weg. Passages van ‘De race tegen de klok’ worden zo afgewisseld, nee onderbroken, door deze ‘adempauzes’ die de vaart behoorlijk uit het verhaal halen. En dat is jammer. Wat ook niet helpt is de proloog van enkele zinnen in het begin van het boek. Hierin worden enkele hoofdzaken reeds uit de doeken gedaan, waardoor je af en toe het idee krijgt dat je stukken net zo goed over kan slaan. Goed, het laatste deel van de proloog blijkt uiteindelijk een plottwist te zijn. Maar die verrassing komt, tja… verrassend laat.

Meyer brengt een groep verschillende politiemensen naar voren, maar werkt alleen hoofdpersoon Griessel uit. De rest zijn oppervlakkig en veldvulling. Het was beter geweest de muziekbusiness achterwege te laten en de politiemensen meer in het verhaal te betrekken. Een complot in de muziekbusiness verdient een eigen verhaal, een eigen boek. Zeer recentelijk liet Jeffery Deaver in Idolaat nog zien hoe je daar een snel weglezende thriller van maakt. Hoewel ik zeker genoten heb van het boek, de zoektocht is spannend met een ‘thriller’-ontknoping, is het voor mij zeker niet de thriller van 2012.

Drie steren

Over Evert Sinterniklaas

Evert leest al zo lang als hij een boek kan vast houden. Als eigenaar van E Boek en Blog begon hij in februari 2012 met recenseren. Tegenwoordig leest hij regelmatig op aanvraag van uitgeverijen en auteurs.

Reageer!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Graag even een bewijs dat je geen spambot bent :) *